Kicsi kincseim

Schatz

Schatz

Almás-diós sós karamell torta

2019. január 10. - Schatzka

Isteni finom, bármennyit meg tudnék enni belőle, kicsit a diós bejglit idézi, megspékelve az almalekváros mascarpone krémmel és a sós karamellel. A férjemnek készítettem szülinapjára, mert azt kérte, legyen sós karamell torta, és mivel tudom, nagyon szereti az almás sütiket, így kombináltam a kettőt. Recept következik.

img_20190108_145023.jpg

Hozzávalók a sós karamellhez:

- 20 dkg kristálycukor

- 6 dkg puha vaj

- 1.25 dl tejszín

- 0.5 kk só

Elkészítés:

Én először ezt készítettem el. Kétszer is... mivel először összecsomósodott, és egy kicsit oda is kapott, amíg a fiamat próbáltam meggyőzni, hogy nem jó ötlet a tűzhely gombjait csavargatni, sőt, tilos. Ez az affér kicsit kedvemet szegte, de azért nekiveselkedtem még egyszer. A titka, hogy kis lángon odatesszük a kristálycukrot egy magasabb falú kis edényben (én teflonba tettem másodszorra, lehet, ez is segített), és néha megrázogatjuk. Én alig kevertem, nehogy összeálljanak a kristályok. Mikor elkezdett felolvadni a cukor, akkor kavartam rajta néha, de folyamatosan ott álltam a tűzhely mellett, és figyeltem. Amikor már szép, barna színe volt, és teljesen felolvadt, hozzátettem a kockára vágott vajat, kissé megijedtem a két anyag reakciójától, de vadul tovább kevertem, amíg teljesen elkeveredett. Amikor ez megtörtént, fokozatosan hozzáöntöttem a tejszínt (nem kell feltétlen habtejszín, én 20%-os főzőtejszínt használtam). Végül belehintettem a sót, és tádámmm...kész is lett az isteni finom sós karamell. Én egyébként dupla ekkora mennyiséget készítettem, és beletöltöttem kis üvegekbe a maradékot, amit később még fel tudok használni.

Hozzávalók a tésztához:

- 2 tojás

- 100 g porcukor

- 100 g finomliszt

- 100 g durvára őrölt dió

- 150 g reszelt alma

- 2 ek étolaj

- 1 ek tejföl

- 1 tk fahéj (v. mézeskalács fűszer)

Elkészítés:

A tojásokat szétválasztom. A sárgáját robotgéppel habosra keverem a porcukorral, majd hozzáteszem a lisztet, a diót, az almát, illetve a többi alapanyagot is. A sütőt előmelegítem 175 celsius fokra. A tojásfehérjét kemény habbá verem, majd óvatosan belelapátolom a tésztába, és nagy mozdulatokkal elkeverem. 2 db 18 cm átmérőjű kivajazott tortaformába öntöm, elfelezve a mennyiséget, így rögtön két tortalapot kapok. Ha ügyesek vagyunk, akkor sütés után még kétfelé vághatjuk mindkettőt, én nem akartam bíbelődni, csak egy réteg krémet tettem a két tortalap közé. Na de ne rohanjunk előre. A sütés nagyjából 25-30 percig tart, de néha pillantsunk rá, viszont 12 percig NE nyissuk ki a sütőajtót. Tűpróbával ellenőrizzük, ha már nem ragad rá semmi, akkor jó. Kivesszük a formákból, és rácson hagyjuk kihűlni a tésztát, így nem lesz párás.

Hozzávalók a krémhez:

Itt meg kell mondanom, hogy nem mértem le semmit mérleggel, csak szemmértékkel és ízléssel készült a krém, de megpróbálok egy körülbelüli mennyiséget belőni.

- 250 g mascarppone

- 150 g porcukor 

- 60 g almalekvár

- fahéj ízlés szerint

- vanília aroma (én Dr Oetker Bourbon vanília pasztillát használtam, abból 1 teáskanálnyit)

Elkészítés:

A mascarponet és a porcukrot robotgéppel összekeverem, majd hozzákeverem a többi hozzávalót is. Kóstolással ellenőrzöm, hogy kellemesen édeskés, ugyanakkor fanyar krémet kaptam-e. Ha ízlik, akkor kész van. :)

A torta összeállítása:

Ezt követően fogom az egyik tortalapot, majd kb. 1 cm vastagon rákenem a krémet. Ezután vékony sós karamell réteget is kenek rá. A másik tortalap belső felét is megkenem sós karamellel, majd ráhelyezem a megkent réteg tortalapra. Körbekenem a krémmel az egész tortát, fent és oldalt is. Én egy spatulával szoktam, és igyekszem simára, de még sosem sikerült. :) Úgyhogy ez egy rusztikus torta, de nagyon finom legalább. A sós karamellt kanállal rácsorgatom a széleken, így egy manapság divatos formavilág jön létre. A tetejére egész dióbelet rakosgattam, majd a kevésbé jól sikerült, cukordarabkákkal is megszórtam (kicsit összetörtem). A végén még egy kis karamellt csorgattam rá (jobbra-balra mozgattam a kanalat gyors mozdulatokkal). A hűtőbe tettem, és kb. 3-4 óra hossza alatt szépen megdermedt. 

img_20190108_145436.jpg

Jó sütést és jó étvágyat kívánok!

SCHATZ

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is, és hagyj egy kommentet/lájkot! :)

Facebookon és Instagramon is várlak, képekkel, rövid sztorikkal hasonló témákban!

A bejegyzés trackback címe:

https://schatz.blog.hu/api/trackback/id/tr7614554276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása